Khamis, 11 Julai 2013

selamat berpuasa...jangan membazir tau..!!!!

Khamis, 11 Julai 2013
Alhamdulillah.... Kita masih berpeluang untuk bertemu Ramadhan kali ini.. Selamat menjalani ibadah puasa utk rakan2 blogger semua.. Semoga Kehadiran Ramadhan kali ini lebih bermakna untuk kita... 

 Macam biasa, bila Ramadhan menjelma, gerai2 tumbuh bagai cendawan.Itu tak termasuk lagi dgn bazar Ramadhan yg menjual pelbagai jenis makanan...Tunjuk, bungkus, hulur duit..siap utk dibawa balik...Cuma kita perlu jugak intai2 tahap kebersihan gerai yg menjual makanan tersebut..
Bimbang nanti memudaratkan kesihatan.

Bagi yg bekerja dan balik lambat akibat terperangkap dalam kesesakan lalu lintas,,bazar Ramadhan memang menjadi tumpuan..Bulan puasa adakalanya kita  memang "lapar mata"..Beli sehingga tidak cukup tangan utk membimbit tapi sudahnya buang jer...
Sayangkan...berlaku pembaziran yg amat ketara dalam bulan Ramadhan ni apabila makanan yg dibeli tidak pun dijamah...
Semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan yg suka membazir...

copy dari fb..

Sehari sebelum puasa..ada acara makan2 ngan kawan2...
Tema biru menjadi pilihan sempena hari lahir anak sorang kawan...

dah lama tak lepak ngan kawan2 macam ni....


29 ulasan:

Normi Nieza berkata...

selamat berpuasa kak..:)

ejulz berkata...

Ejulz berbuka kat masjid je.. senang.. hehe


Nak kad Raya? JOm join ni..

http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/07/ga-kad-raya-2013-by-ejulz.html

Nurzakiah Hanum berkata...

selamat berpuasa

ZalinZalina berkata...

Betul tu MP...sedih kalau terpaksa membuang makanan...tahun ni saya memang jimat cermat masak sendiri..masak ala kadar aje :)

Mira Adzlia berkata...

bln puasa harusnya bsderhana je :)

❤Kamsiah❤ berkata...

hehe..bazar dan bazir.....membeli time lapar...semuanya nampak sedap...balik rumah...tong sampah yg makan..

jarimanis berkata...

Kak MP, JM tak nak membazir nyer pasal coz sbelum ni kalau g pasar mcm2 nk mkn..so thn ni berbuka kat masjid ..ahaha..mkn je apa yg ada heee

azi berkata...

MP..saya tahun ni, memang tak bagi Cik Abang pi Pasar ramadan..kalau dia pi, macam2 yang dia beli wpun saya dah masak...bukan makan pun apa yg dibeli tu...nafsu aja lebih...

untuk berbuka dan sahur, saya lebih suka masak sendiri , itupun dlm kuantiti yg sikit...:)

husna zahidi berkata...

betul tu kak..actually makan nasi kat rumah pon dah cukup..terasa kenyangnyaa..;)

Salam Ramadhan!!

Aishah Jahirah berkata...

salam kak...selamat berpuasa...
kena berhemah supaya xmembazir...hik2

Kesuma Angsana berkata...

kena p bazar bawak duit plg bayk RM 10 je.. baru leh jimat !

Ira berkata...

betul tu..
bila g bazar tu, rasa cam semuanya sedap..
tp bila da beli, x abis makan.

kene kurangkan g bazar, baru leh kawal nafsu nk makan mcm2 :)

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Sedang lapar semua nampak sedap. Hi hi, kawal2lah selera

umi alya berkata...

belum terfikir nak beli makanan yang dah siap...

Hanis Azla berkata...

Salam ramadhan kak..

Betullah.. bila keluar membeli.. yang taknak pun jadi nak.. sudahnya membazir saja..

m.u.l.a.n berkata...

salam ramadhan... betol.. jgn membazir..

lelamaisara berkata...

salam ramdhan..betul tu jagn membazir2 tau...

NzA berkata...

Selamat berpuasa mp....

Puan Kutu berkata...

betul tu.jgn membazir..jgn dok rambang mata beli segala makanan kt bazar pastu last2 masuk tong smpah.takmo2..

selamat berpuasa..:)

OmbakBaik berkata...

Selamat berpuasa kak...lame tak jenguk ke sini..canteknye layout blog♡

Kakzakie berkata...

Kakak kalau bekerja memang beli aje dik.
Tapi kalau cuti masaklah juga sebab nak bagi jiran kan..

Aine Ainun berkata...

Selamat berposa kak..=)

dwaty berkata...

insyaALLAH takkan membazir...

Selamat berpuasa tuk awak juga..

Yati berkata...

Suka pergi pasar ramadhan. Beli benda yang kita tak tau masak, macam kueh tradisional. Biasanya habis, sebab beli sikit je.
Selamat berpuasa, kak Ina. :)

EmbunRosaliza berkata...

Selamat berpuasa MP. Tu lah kalo pg pasar ramadhan byk la yg terliur pas tu tak mkn atau pun tak habis,mmg membazir je, akk setakat 3 hari ni hanya lalu je Param tu, tapi anak2 beli setakat roti jhon je sebiji heheh. Kat pasar tu ada yg biasa jual mmg sedap la kan kalo bidan terjun main hentam je lah mskannya .

Khai♥Rin : anies berkata...

SALAM RAMADAN MP... jgn ponteng2 ye ;-)

Nor Salmi berkata...

Cik Abang kita memang suka ke bazar Ramadhan biarpun dah masak di rumah. Tapi Alhamdulillah tak pernah membazir sebab setiap kali keluar rumah mem dah pesan jangan beli banyak2..

NzA berkata...

wah gojes dgn tema biru....
Alhamdulillah, juadah brpuasa di rumah nza sgt2 simple.

hainom OKje berkata...

Selalu beli kuih jugak BR tu tp so far tak pernah membazir....semuanya licin habis hehe...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang