Sabtu, 16 Jun 2012

Aku nak jadi macam mak....!!!!

Sabtu, 16 Jun 2012
Seusai Solat Subuh tadi...
Tiba2 teringat pada mak....
Cepat2 ambik telepon ....
Call mak...
Rupa-rupanya mak di rumah atuk...
Selepas pencen 4 tahun yg lalu..mak sibuk dgn perniagaannya...
Tapi mak tak pernah lupa mngunjungi ayahnya (atuk aku) yg semakin uzur...
Padahal jarak antara rumah mak dgn atuk agak jauh..berlainan negeri...
Selepas berpisah dgn nenek, atuk berkahwin lain dan berhijrah ke negeri lain...
Tapi mak tak pernah kisah itu semua..
Dia sanggup berulang-alik dari rumah atuk ke rumah nenek yg jugak agak jauh dari rumah mak...
Aku....?????
Usahkan nak jenguk atuk...nak jenguk mak pun kadang2 macam2 alasan...

Kenapa aku tak boleh jadi macam mak????
Selalu menjenguk orang tua..penat letak ke tepi...
Tapi bila aku beritahu mak yg aku sibuk..
Mak cepat2 kata..'Mak faham'....
Abah pun sama....
Bila aku berthu ksibukanku..dia senyum jer...
Hati mereka...????? Tak siapa tahu....

Aku nak jadi macam mak..!!!
Sesibuk mana pun...tetap utamakan orang tua....
Biar susah, biar lelah...orang tua harus dijenguk...
Orang tua harus diutamakan....
Mak...maafkan aku...
Selalu mngabaikan hati dan perasaanmu...
Abah...
Aku brjanji..akan selalu dekat dgnmu...

 
















Ratu hatiku...


















Abah...wajah tenangmu sntiasa mnyejukkan hatiku...
Maafkan aku.....!!!!!

24 ulasan:

mama sara nur berkata...

makayah adalah ratu hati anak2nya
selagi ingatkan pada diri sendiri dan ingin sekali sentiasa disisi makayah tp apakan daya..
sayangi mereka selagi mereka masih ada didepan mata

ckLah @xiiinam berkata...

Alhamdulillah...
Bersih wajah abah dan makmu. Semoga mereka sentiasa sihat bersama anak anak yang membahagiakan, dan sentiasa mendoakan mereka. Amin...

Deru Ombak berkata...

Menumpang rasa bahagia :)

Aishah Jahirah berkata...

sy nak g umah opah punya la payah...ada je alasan.mujur mak dok sekali sbb anak2 bujang lg.

ieda berkata...

seronoknyeee
merekalah segalanya
memang patut mereka sebagai idola kita ;)

missSenget berkata...

tetiba rasa dah lama x lawat nenek..

T-T

ainnoraini berkata...

alhamdulillah mak n abah MP masih sihat.. Mak saya dah semakin uzur kami adik beradik bergilir memjaganya...kadang2 kesian tengok mak bila dh uzur mcm tuu..

jemarisuri berkata...

sejuk hati ibu bila terbaca luahan anak..tp ank mmg busy.. mak js pun kadang2 merajuk gak..hihi..tp lepas tu baik balik...kihkih..

rajuk mak ngan ank camne sgt kan..^^

Adylia Qarissa berkata...

tertiba teringat mak kat kampung..huhuuu

Aju Mohit berkata...

Bila dh Teringat eloklah emnjenguk mereka, bila sampai turn kita nnti mcmnanlah Agaknya kan kak

QueeN TerataI berkata...

alhamdulillah mak sya dan mertua mmg dekat2 hujung minggu je mst jenguk mereka.

Acik Erna berkata...

assalm MP..insyaallah suatu hari nanti MP akan dapat jadi seperti mak..

Nuwairani Ismail berkata...

hish...tibe2 emo pulak baca ni di petang hari...tula kan..sbg anak ni kadang2 kite leka dengan kehidupan sehari2. mcm nani pulak, balik kampung berapa kali je setahun sebab duk jauh. ada jugak alasan. pasni kalau dah balik semenanjung tak tahulah macam mana

ratu siput berkata...

salam kenal.emm betul.sama gak ngan RS.nak kate sibuk sgt tak jugak tp tu la ade je alasan.kdg2 mak ngan ayah yg susah payah naik moto jengah RS anak beranak.teringat pesan dr azizan osman masa follow seminar dia...ibu bapa tu keramat hidup.rezki akan urah kalau kita selalu menziarahi mereka.tp tak gak ikut RS ni :)

Kak Imun berkata...

Salam, MP. Alhamdulillah, walaupun jarang jumpa MP sentiasa teringatkan mereka, malah menelefon lg. Sentiasa la kita doakan mereka dan pergi la jenguk selagi masih berkesempatan. Peringatan buat kak sendiri juga....:)

ratu siput berkata...

sorry MP...blog lama tu saya dah close takde update entry lg dah.sbb dah pindah rumah baru www.akuratusiput2.blogspot.com td tu jemput gi rumah baru tu :)

Amie berkata...

Terharunya kakak baca, bergenang air mata. Ahamdulillah MP, tunaikanlah hasrat hati untuk jengok selalu orang tua kita biar sesibuk manapun... masih ada kesempatan, masih hampir dengan mereka! Kakak? Jauh.... sesekali bertemu bonda, kakak selalu ambil kesempatan cucikan rambutnya, mandikan bonda, urutkan badannya walaupun bonda, sihat.... tapi sebenarnya hati kakak menangis! Usah ditanya mengapa.... hanya Tuhan saja yang tahu betapa jarak dan waktu telah memisahkan kami!

azi berkata...

Cantiknya emak Mp macam Mp jugak...patutlah orang cakap orang kelantan semuanya cantik-cantik... :)

Emak MP tentu faham MP duduk jauh...time cuti saja le dapat balik kampungkan..cuti sekolah baru ni balik tak Kelantan?

Dinas Aldi berkata...

Betul kata MP, hargailah mereka semasa masih ada kerana apabila mereka telah pergi, hanya kenangan yg tinggal & sesalan tiada gunanya. Peringatan untuk diri akak sendiri ni.

Norsalmi berkata...

Terharu pulak baca entry ni.. Teringatkan diri sendiri yg terkadang terlalu leka dengan kerja & keluarga sendiri hingga lupa jengah mak & ayah.. Insyaallah moga MP menjadi anak bertanggungjawab macam mak MP juga..

MP ni klon mak ye.. Rupa seiras..

kak tini (umialya) berkata...

tiba2 terkenangkan arwah mak ayah, al fatihah..

secangkir madu merah berkata...

Alhamdulillah, akak tinggal berhampiran dgn rumah mak dan abah, setiap hari dapt menjenguk kedua2 mereka.....
MP, tanpa kedua ibu dan bapa siapalah kita kan?... banyak2lah mendoakan untuk kesejahteraan mereka..

mama aini berkata...

ehem beruntung atuk MP punya `anak` spt mak MP..

NzA berkata...

selagi mrk masih hidup, curahlah kasih syg pd mrk krn mrk tiada gantinya di dunia ini.....

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang