Sabtu, 16 Jun 2012

Tak habis-habis pasal kerja.....

Sabtu, 16 Jun 2012
Cakap pasal kerja....
Memang tak akan habis selagi bergelar pekerja....
Mengeluh.....?????????
Memang ya......tapi bila dah tangggungjawab, mmng terpksa ditunaikan....
Bukan meraih simpati....
Tetapi mengharapkan pengertian insan yg bergelar kawan.....

Tugas sbgai SU jadual waktu di sekolah....Bukannya penat..bukan jugak sukar utk dilaksanakan...
Setiap hari seawal jam 7am...dah mengdap komputer...menyediakan jadual ganti utk guru2 yg TIDAK HADIR....
Yang kursus,jadi JU, jadi Pengadil, cuti kecemasan,cuti utk exam,cuti sakit dan jugak cuti BUAT2 SAKIT..!!!!!!!
Kadang2 sehingga 10 orang TIDAK HADIR dalam satu hari....
Jarang2 semua hadir...dalam sebulan kadang2 tak de lngsung kedatangan penuh....
Ada jugak yg ambik cuti kcmasan, tapi tak mklumkan pada pentadbir...macam sekolah dia yg punya...
Ada jugak yg terhegeh2 call pukul 9am brthu tak dapat hadir....
Memang dah jemu hadapi semua ni....
Kalau tak buat jadual ganti utk mereka yg tidak hadir....
Alamaknya, raya sakanlah budak2 tu...macam2 dia orang buat dalam kelas....
Budak2 ni pulak mmng kreatif kalau ckgu tak de dalam kelas....!!!!!!

Menyiapkan jadual mmng tak de masalah.....walau pening jugak kepala...
Tetapi mnghadapi karenah kawan2 yg terpksa ganti kelas mereka yg tidak hadir membuatkan kesabaran capai tahap maksima....
Ada yg depan kita tunjuk muka bukan main manis...ambik jadual ganti  dgn SENYUMAN.....
Tapi belakang kita...MAKI HAMUN, KUTUK kita macam2....
Ada jugak yg memang tunjuk HERO, awal2 lagi tak ambik jadual ganti.....
Ada yg ambik tapi...sekadar ambik dan t/tgn...masuk kelas...Ohhhhhh..NO!!!!! BUKAN KELAS AKU..!!
Saya hanya jalankan t/jawab saya.....selebihnya terpulang pada kamu...
Saya bukan Pentadbir nak arah kamu semua...saya cuma guru biasa yg diberi t/jawab...
Hello...!!!! saya pun gaji sebulan sekali...bukan sebulan berkali2....


Perlu jugak kita INGAT....
Mungkin hari ni kita sihat.....kita tak de kecemasan, kita tak pergi kursus...
Tapi kalau kita sakit, tak dapat hadir bekerja...
Orang lain yg perlu ambil tugas kita....
Jadi, tak perlu merungut...tak perlu laungkan kata tak ADIL.....
Memang tak de ganjaran di  dunia ..
Tapi, INSYAALLAH....ganjaran di SANA yg kita nantikan..asalkan kita buat kerja dgn IKHLAS....
Terima kasih kpda GB dan PKP yg sntiasa memberikan sokongan dan kata2 semangat...

p/s...Maaf...ntry ni sekadar luahan hati seorang pekerja yang masih setia dgn kerjanya.... inilah KENYATAAN yg harus  diterima......Bukan semua orng IKHLAS dalam melakukan kerja masing2..







 Mp baru jer habis baca buku ni.....Tulisan Dr. Robiah K.Hamzah. Pelbagai persoalan dan masalah yg dikemukan dalam bku ni dan jawapan yg diberikan pleh Dr.Robiah cukup menarik...Boleh merawat hati yg lara...Bila kita ada masalah, kita rasakan kitalah insan paling malang..rupanya di luar sana, lebih ramai yg diuji dengn pelbagai dugaan yg cukup hebat......Percayalah, ALLAH tidak pernah mnyulitkan hamba-NYA.Namun harus diinsafi bahawa DIA tidak memberikan apa yg kita MAHU tapi memberikan apa yg kita PERLU...Jadi, terimalah segala ktentuan dgn lapang dada, tanpa dendam dan prasangka....






16 ulasan:

Kak Aya berkata...

mcm tu la kalau kerja, mmg ada je masalah tersendiri baik kerja apa sekali pun...kesian MP kena uruskan semua tu tapi ada pulak pihak lagi yang tak senang nak ambik tanggungjawab yang diberikan kepada mereka.

NzA berkata...

itulah masalah yg sering dihadapi bila kita jlnkan tugas....masalah ini lebih ketera jika mengajar di sk yg besar...mcm2 kerenah cikgu2 yg ada.....lagi sukar bila brhdpan dgn rakan yg lebih senior....
apapun tugas perlu kita laksanakan w.pn trkdg hati sering disakiti...sabar ye MP...be strong..InsyaAllah ganjaran menanti kita nnti....setiap keikhlasan kita pasti mdpt ganjaran drNya....

kak tini (umialya) berkata...

kerja kat mana2pun tetap memerlukan kesabaran menghadapi kerenah rakan seperjuangan

cuba ambil cabaran tersebut di sudut positif supaya hati sentiasa tenang dan tidak dibelenggu stress..

kpah k-poh berkata...

nama pun manusia.. MP.. ( mmg lama kpah tak dtg sini.. malah lama sungguh kpah tak jenguk blog rakan-rakan yg lain... skrg ni dah sibuk siapkan sample beskut raya..dulu kerja sambilan.. tapi skrg dah kerja tetap.. jadi masa utk berblogwalking dah kurang.. dan sejak mendeejay ni. lagi ler penuh masa.. blog pun update kalau ada idea.. heeee..)

Kakzakie berkata...

Kalau macam tempat kerja kakak sebab kami swasta ada insentif kalau kedatangan penuh. Inilah yg kakak buat bagi mengelakkan masalah tak hadir. Jadi ada tu kerana nak insentif demam pun dtg kerja.

Tak kan cikgu nak kena bagi macam ini juga kan PK - berjuta peruntukan dgn jumlah guru di M'sia...

Tak kisahlah PK yg penting PK dah jalankan tugas yg sepatutnya

Jendela Hati berkata...

mcm2 hal dan peel dgn urusan keje nie kan, tu blom masuk lg bab attitude memasing yg memeninkan kepala. sy aritu sampai sakit kepala dok piker perangai kwn kat opis, skrg emosi dh ok sbb ambil port buat dek je,jgn ambil kisah sgt dgn mulut org huhu

norh berkata...

Apa2 pun attitude kan..tp kalau cikgu2 pun ada attitude yg mcm ni, bahaya tu utk anak2 bangsa...

aNIe berkata...

Assalamualaikum..hmmm...tak pernah tau pun yg pihak sekolah kena susun jadual.cikgu hari2...

MulutPayau berkata...

kak aya...
Macam tu lah kan...kadang2 terasa hati jugak dgn sikap kawan2....Tapi nak buat mcm manakan...dah t/jwab kita...

NzA...
Rasa mmng dah serik utk pikul t/jwab sbgai su jadual waktu.....
Terima kasih dear atas nasihat...

MulutPayau berkata...

kak tini..
Betul tu...thnks atas nasihat...InsyaAllah kak...


Kpah...
Wahhh...dah sibuk dgn sekut raya ya..apapun , semoga Allah permudahkan segalanya..Cayangggg kpah..!!!!

Kak zakie...
betul tu kak..yg penting saya dah jlnkan t/jawab saya....
P/s..kak, saya bukan PK..saya guru biasa jer..hehehe...

MulutPayau berkata...

Jendela hati...
Betul tu dik..karenah kawan2 skerja mmng memeningkan...

Norh...
Tu laaa dik...walau bukan semua ada sikap mcm tu..tapi yg segelintir tu yg merosakkan segalanyan...harap2 mereka berubah..

aNie..
w'salam...
Jadual ukt guru ganti mmng kena buat setiap hari kalau ada guru yg tak hadir....tapi tidak melibatkan jadual utama guru....

Aishah Jahirah berkata...

baca luahan akak ni...mmg terkena jugak kak.kadang2 mkn ati buat keje bkn sbb keje tu tp sbb org lain.depan kita pijak semut xmati, belakang macam2 tohmahan keluar sedangkan kita hanya buat kerja yg dipertggjwb je...bkn nk bg kerjasama tp menyusahkan kita blk ada la...;(

jemarisuri berkata...

js tak tau plak nk komen ye sbb bidang guru berbeza pulak ngan urusan office...moga MP sabar ye..mmg kerja kalau kita buat dgn betul mmg org tak suka...dan jadi glam...tak gitu ke?..hehe

Nuwairani Ismail berkata...

memang dah lumrah la tu kak...setiap hari memang akan ada yang tidak hadir ke sekolah. kemudian, kita pulak kene relief yang banyak sebab jadual waktu 10 masa je seminggu. tapi sebab duk merelief aje, keje sendiri pun terbengkalai. tak paham betul la. kenapalah tahun ni banyak sangat kursus2. sekali kursus sampai 10 orang terlibat. tak ke jenuh nak masuk kelas2 kosong tu.

Norsalmi berkata...

Cukup mengerti tatkala membaca entry MP ini. walaupun bukan su, tapi akak juga ajk jadual waktu. Di sekolah akak, ajk seramai 5 org bergilir2 buat jadual ganti. Tidaklah terasa sgt bebanannya. Tapi, terkadang rasa amat tertekan dgn situasi spt yg MP nyatakan. Setakat bukan jun ni, hanya sehari tak buat jadual ganti..

akuzle ayu berkata...

cikgu pon mcm2 ragam kan, MP? fenin2.. tp maybe depa tuh dh pueh jd baik. kdg2 nk jd x bpe nk baik plaks kan? (kiter pon mcm tuh...hihiihi).. bila dh baca buku tuh surely rasa mcm baru sedar dr khayalan kan?

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang