Selasa, 5 Jun 2012

Tiba-tiba jer rasa nak PENCEN..!!!!

Selasa, 5 Jun 2012
Hari ni MP menghadiri taklimat khas utk Pegawai Aset sekolah di PPD..
Aset Alih,
Aset Tidak Alih,
Aset Hidup,
 Berbicara tentang HARTA MODAL..
Berbicara tentang INVENTORI
Pasal macam-macam borang...
KEW.PA-2,KEW.PA-3, 4,5,6,7..........16,17,18..dan....lagi..lagi..lagi...
Terkebil-kebil tengok borang yang bersusun...
Mula dah fening kepala...
Sedikit ujian diberikan kepada Pegawai Aset supaya senang uk memahami cara pengisian..
Ok..Faham..Senang citer..
Semua tu kena buat...
Kalau dia orang datang check..tak buat..kita yg kena TANGGUNG!!!
Tadah telinga lagi,
Berbicara pulak pasal PELUPUSAN harta kerajaan...

pic pinjam pakcik google
Kerusi meja yang tak boleh diguna...
Yang rosak...
Kalau nak bakar..kena mohon kebenaran dgn JAS...
Kalau nak kambus..kena ada caranya....
Kena isi borang lagi...dan lagi...

Pasal barang2 ICT kat sekolah..


Dan pasal semua barang milik kerajaan....
Dah mula rasa mual...
Sehari suntuk...
Banyak angguk..tak de geleng2...
Faham ke??????
.Itu kemudian kira...

Tetiba..satu pertanyaan bermain di minda...
 Ehhhhh...betul ke aku cikgu????
.
.
.
.
.
.
Lambatnya nak pencen....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


******************************************************
Berita gumbira....Baju Mp dah ada tailor yg sanggup jahit..tapi sepasang jer..tak de manik2...tak de bling2...itu pun puas pujuk merayu2...Tapi yg kakak punya masih dalam prbncngan dgn tailor lain pulak...Dia sanggup tapi problemnya, anak dia sakit dop di spital....sempat ke dia jahit utk kakak??????
Masa ni barulah terfikir, kenapa laaa dulu Mp tak belajar menjahit?????? 




41 ulasan:

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum my dear sis MP

adusss!!cuti2 kena g taklimat yaa kak..uhh!!
Memang cemerlang gituu..;)

p/s:..4-5 menjak nihh..terfikir2 jee nak pencen awal..huhuuuh..

Gen2Merah berkata...

hahahaha... tu lah dia cabaran kita sebagai cikgu.. kadang2 nak mengajar di kelas seakan kurang bermaya ekoran beban tugas luar yang kadang2 menjejaskan persiapan kita dalam tugas hakiki..

takpa kak, senyum2 je lah ye.. ehe

MulutPayau berkata...

Tini,
w'salam dik..
Nak buat mcm mana dik...kursus rela dalam trpksa..huhuhu..

azi berkata...

Salam MP..
He..he...memang peningkan Mp bila kena ingat pasal kew PA, kew PA ni...ghak kerajaan, semua benda nak kena ada bukti...lupus pun nak bukti....:)

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum cikgu..
Xkan dah teringat pasal pencen cikgu. Lama lagi tuuu..
Sebahagian Dari percaturan hidup cikgu.. Teruskan :)

Haaaa..ada jugak tailor yang terima tempahan lagi. Gud2

LYAfrina berkata...

keje gomen kalo pencen pon xpe kan..msa dpn tjamin..mcm lya y swasta ni.. apa y nk buat ye utk truskan hdup.. hrp2 ada rezeki msuk gov

MulutPayau berkata...

Gen2..
Itulah kan..mmng cabaran betul..kerja2 luar makin bnyak yg perlu dilakukan..
Bila dah diberi t/jawab, mmng kena laksanakan...
Yelah dik, senyummmm tapi senyuman tu dah tak berapa ikhlas....hehehe..

Acik Erna berkata...

Assalam cik gu..sabo je la..
nasib baik acik cuma jaga yang boleh habis je..pen,pensil,kertas..bullet la.ink printer..ink fax,,jadi tak susah nak lupus2 ni..cuma kad petak kew PA 3..4..dn 11 je..legaaa. he he

MulutPayau berkata...

Azi..
w'salam dear..
adoiiiii mmng pening betul pasal borang2 tu....tak tahulah mmpu ke tidak nak buat nnti....

Deru Ombak..
W'salam kakya...
Bila bnyak kerja yg nak kena buat..mmng ingat pencen jer...hihihi
Alhmdulillah kakya, ada jugak tailor yg simpati ....harap2 siap nnti..

Acik Erna berkata...

eh silap tulis...kew.ps

saniah berkata...

Laa jgn la merajuk..sampai.ingat nk berenti nih..sabar sabar :)

Aine Ainun berkata...

awai lagi nk pencen kak MP=))))

wah dah ade tailor=)))
kan kan...rugi kan x pandai hait...

MulutPayau berkata...

Lya...
sedih pulak akak baca komen lya..
semoga ada rezeki utk lya kerja gomen nnti...InsyaAllah..

Acik Erna..
w'salam Acik..
masa taklimat tadi dah pening..tak tahu nak beza kew pa ngan kew ps...main angguk jer...hihihi

MulutPayau berkata...

saniah...
kak....bila banyk kerja yg nak kena buat...mulalah terasa nak pencen..nak rehat jer..huhuhu..

AA
Tu laa dik...berpuluh tahun lagi tu nak pencen....adoiiiiiii....
Betul tu dik...mmng rasa rugi tak blajar mnjahit....

Aju Mohit berkata...

Aiyo kalau tak buat asset listing Dari awal2 mmg jenuh nak cek semua tu kak huhu nanges!!!

Dinas Aldi berkata...

Akak pencen tahun 2028 nanti masa umur 56 tahun... huwaaaaaaahhhhhhh lamaaaaaa lagiiiiiii!!!

ainnoraini berkata...

sama la mcm ain jugak laa..bila pening kepala jer kat opis tu rasa mcm nk bersara jer...tapi bila piki punya piki tak jadi la pulak..

sal berkata...

hehe..kita ni memang dipenuhi tanggungjawab..semua kena buat..sabo jee

~~zana@pb~~ berkata...

Kesian cikgu kan? dia la cikgu mengajar, dia la kerani, dia la driver, dia la ibubapa....sabar je ye, insyaallah ada ganjarannya. Kerja cikgu kan mulia...

missSenget berkata...

multitasking betul cikgu sekarang ni kan kak MP.. hihihi..

kene tunjukkan kebolehan..!

baju raya..? kite xde baju raya tahun ni.. sob..sob.. mak x sempat nk jahit..

Mama Gee berkata...

mcm2 tggjawap cikgu skrg ni kan..tp takpe..pahala byk tu dapat :)


yeyyyyy baju raya g tak beli lg...hik3

MamaEma berkata...

nasib ema ak dilantik pegawai aset kak..member opis yg dilantik pun memang pening kepala...ngeh3x...

Puteri Nurhayati berkata...

Cikgu memang banyak kerja ya, kak. Semoga tabah bekerja dan jalankan tanggungjawap. Kak Ina boleh! ^_^
Orait, dah dapat tailor! :)
Belum terlambar untuk belajar jahit, kak. :)

kasihibu berkata...

oh..sya dah rasa pening ting tong masa urus semua tu, nasib sekarang ni kerani yang buat.

Salmiza berkata...

hahaha sama kak...pening2... sy pegang lab ict..borg2 byk sy hold dulu..bila ntah mood nak dtg buat semua keje2 itu... tollllooonngg

Ucu Faridah berkata...

kalau banyak kerja...dan2 tu jugak nak pencen kan....jangan fening2 kepala..lepas tenung lama2 borang2 tu..ambik handbag pi window shopping..hilangkan stress...

QueeN TerataI berkata...

bkn mudah jadi cikgu zaman sekrang i kan MP? sabar jela nk buat cmne dah tanggungjawab kita.. I yg keja swasta ni pun rasa nk bersara awal gak.. hehehehe

Kasih Salina berkata...

salam kak..belum terlambat lagi nak belajar menjahit..kan sesi pembelajaran seumur hidup..tak gitu? hihi..

Rozita berkata...

Aduh memang berpinau bijik mata dan loya tekak kalau dah mengadap benda tu sehari suntuk, sedangkan orng lain tengah bercuti.
Bawak bersabar MP... itulah perngorbanan guru, terlalu banyak utk orang lain, terlalu sedikit utk diri sendiri

Cik Ecah berkata...

muahahahahh ecah pun kdg2 bl tgk majlis persaraan tetiber terckp seronoknya dorang dah pencen...xyah pening2 nak pk keje hahaha ;p

aizamia3 berkata...

bukan boleh main buang main kambus je kan.. semua nak kena ada rekod ada bukti.. kalau tak biasa dengan menda tu semua memang pening kepala..

Ibu Lala berkata...

syokkan kalau dah pencen. tak payah penin penin pasal keje.

Nazayiena berkata...

Bila byk keje memang rasa nak pencen awal2kan....
Nasib baik ada tailor sanggup ambik baju MP lg.

ummiross berkata...

HEHE..Mp, kalau pencen maknanya dah masuk grup otai,macam ummi,mp muda lagi..

syiela berkata...

salam MP

cepat nak masuk group orang lama hehehehhe... bila serabut je mula la pikir nak pencen ye

eMMe berkata...

jom belajar menjahit, ngeee~
tapi saya tak minat... tah ape la yg saya minat, haaa~ saya minat jadi cikgu, tapi takde rezeki saya...jadi PA juga la tu yg dah tertulis, heee~

mama aini berkata...

ehem..kalau cuti sekolah mcm2 taklimat yg cikgu kena pergi kan?..ehem mama pun tak pandai menjahit..hu2x..

Puan Kutu berkata...

beli ready made je kak.hehe..tp ada org tak selesa..sy dh lama tak hantar tailor.selalu beli siap..

Aishah Jahirah berkata...

dah pencen nanti mesti rasa nak kerja semula...hehee pandai2 je saya ni...
kak saya beli baju yg dah siap..malas nak jumpa tailor suh jahit...

Rinna berkata...

MP kalau dah tak de tailor nak jahitkan cari je baju yg siap byk yg cantik2.. kalau badan cam MP nie senang nak cari baju.. :)

Norsalmi berkata...

Dapat rasakan apa yg MP rasa..
Begitulah antara kerja2 yg perlu kita buat tapi tak diketahui org di luar bidang..
Kerja2 yg menyebabkan tugas hakiki terabai..Rasa kecewa dah xtau nak luah pd siapa..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang